U Ligi za djecu koju organizira Nogometni savez Makedonije (FFM), od preko 10.000 djece koja učestvuju, tek nešto više od 300 su djevojčice. Ova liga, namijenjena djeci od 7 do 12 godina, pokazuje da, uprkos nastojanjima, omjer između dječaka i djevojčica ostaje značajno neravnomjeran. Od 2021. godine, kada je UEFA provela istraživanje putem agencije “Nielsen”, situacija se nije mnogo promijenila. Istraživanje je pokazalo da 41% ispitanika smatra nogomet “muškim sportom”, što je dvostruko više od evropskog prosjeka koji iznosi 20%.
Samo 9% ispitanica u Sjevernoj Makedoniji smatra nogomet prikladnim sportom za djevojčice, dok evropski prosjek iznosi 24%. Uprkos ovoj percepciji, veliki broj djevojčica pokazuje interes za nogomet, ali nailaze na otpor, najčešće od strane roditelja. Kako ističe Slave Velkov, šef stručnog štaba ženskog prvoligaša “Tiveria Brera” iz Strumice, problem nije u volji djevojčica, već u roditeljskim stereotipima, piše Bloomberg Adria.
Problemi u ženskom nogometu: Nedostatak podrške i infrastrukture
“Tiveria Brera” iz Strumice je jedan od rijetkih ženskih nogometnih klubova u Sjevernoj Makedoniji koji ima stranog strateškog partnera. Klub je nedavno postao dioničko društvo, potpisao profesionalne ugovore sa svojim igračicama i trenutno se takmiči u vrhu Prve makedonske lige za žene. Velkov naglašava da bi ovaj klub mogao biti konkurentan timovima iz susjednih zemalja, koje se suočavaju s istim problemima – mali broj ekipa i ograničen izbor igračica.
Kiril Izov, selektor ženske A reprezentacije Sjeverne Makedonije, dodaje da je selekcija igračica uvijek izazov. “Ograničeni smo u izboru kvalitetnih igračica, ali unatoč tome, uspjeli smo napraviti određeni napredak i više nismo toliko inferiorni u odnosu na razvijenije zemlje,” izjavio je Izov.
Sponzori i medijska pokrivenost: Ključne prepreke za razvoj
Pored društvenih predrasuda, ženski nogomet se suočava i s finansijskim problemima. Interes privatnog sektora za ulaganje u ženski nogomet je nizak, što dodatno otežava razvoj. Izov navodi da su slaba posjećenost utakmica i slab medijski interes glavni razlozi zbog kojih kompanije ne vide korist u sponzorstvima ženskih nogometnih ekipa.
Nogometni savez Makedonije pokušava adresirati ove probleme kroz strategiju “Više žena, više golova”, koja se fokusira na poboljšanje uslova za razvoj ženskog nogometa. Zlatko Andonovski, glasnogovornik FFM-a, navodi da, iako savez pruža jednake uslove reprezentacijama oba spola, muška reprezentacija ima daleko više sponzorskih ugovora.
Kako bi se povećao interes za ženski nogomet, FFM već četiri godine provodi projekt “Nogomet u škole”, u koji je ove godine uključeno 30 škola. Prema Andonovskom, više od trećine djevojčica koje učestvuju u ovom projektu nastavljaju trenirati u klubovima, što je pozitivan pokazatelj rasta.
Budućnost ženskog nogometa: Potreba za boljom infrastrukturom
Unatoč naporima, Sjeverna Makedonija se i dalje suočava s izazovima u pogledu infrastrukture. Nedostaje dovoljno terena namijenjenih isključivo ženskim ekipama, zbog čega mnogi klubovi dijele terene s muškim timovima. Andonovski ističe da je ovaj problem prisutan i u mnogim razvijenijim nogometnim zemljama, ali da je rješenje neophodno kako bi se omogućio daljnji razvoj ženskog nogometa.
Svi ovi izazovi pokazuju da, iako je postignut određeni napredak, put ka većoj uključenosti i razvoju ženskog nogometa u Sjevernoj Makedoniji i dalje zahtijeva značajne napore – kako u borbi protiv društvenih stereotipa, tako i u poboljšanju uslova za igračice na terenu i van njega.