Citroën se nalazi pred jednom od svojih najvećih odluka u posljednjim decenijama, da li vratiti na scenu legendarni model 2CV, remek-djelo jednostavnosti iz 1940-ih koje je nakon Drugog svjetskog rata pomoglo da Evropa ponovo stane na točkove? Nakon što su Renault 5 i Renault 4 doživjeli uspješne reinkarnacije, prvi kao urbani supermini, drugi kao šarmantni SUV logično je da se i u Citroënu sve češće postavlja pitanje: je li vrijeme da i “spaček” dobije svoje električno novo ruho?
Piše: Amir Burazerović
Povratak 2CV-a jeftinog četverosjeda s platnenim krovom, malenim motorom i udobnim ovjesom koji je mogao prenijeti korpu jaja preko oranice, trenutno je predmet žestokih internih debata u sjedištu marke u Parizu. Nova uprava, predvođena izvršnim direktorom Xavierom Chardonom, s velikim oprezom pristupa ovoj odluci. U priču se uključio i dizajnerski tim koji već ima vizualne interpretacije potencijalnog nasljednika, jednu retro, drugu modernu.
Dilema: Retro ili suvremen?
“Imate ljude koji cijene dizajn blizak automobilima koje su voljeli u prošlosti. To je suština rasprave,” pojašnjava bivši šef marke Thierry Koskas. “Bilo je i uspješnih i neuspješnih oživljavanja. Neki su propali jer nisu ispravno pozicionirali model, djeluju retro, ali to zapravo nisu ili kupci ne prepoznaju emociju koju su imali prema originalu.” Citroën se ne želi svrstati među one koji jednostavno kopiraju prošlost. “Ne idemo u pravcu retro dizajna kao generalne strategije, ali ne isključujemo mogućnost da poneki model bude inspirisan historijskim uzorima,” kaže Koskas. Citroën je poznat po snažnom naslijeđu 2CV, Traction Avant, DS vozilima koja su ostavila globalni pečat. Ali u eri digitalnih ekrana, elektrifikacije i SUV manije, postavlja se pitanje: ima li “kišobran na četiri točka” još uvijek šta da ponudi modernim vozačima ?
Tehnički izazovi
Povratak 2CV-a nije samo estetski izazov. Njegov originalni oblik dugi nos, istaknuti blatobrani, uske trake, nema više funkcionalno uporište u današnjoj električnoj eri. “To je veoma težak zadatak,” priznaje Pierre Leclerc, direktor dizajna Citroëna. “Imamo skice, vjerovatno i makete. Ali dizajnirati retro auto danas znači žrtvovati neke važne stvari poput prostora i bezbjednosti.” Uz to, današnji automobili zahtijevaju šire tragove točkova, izraženije blatobrane i aerodinamične forme. Povratak detalja poput djelomično pokrivenih zadnjih točkova, kakve je imao original, više nije praktičan. Međutim, strogo slijediti oblik nekadašnjeg „kokpita u obliku potkovice“ moglo bi značiti ozbiljne kompromise kada je u pitanju prostor za putnike i prtljažnik – jedan od razloga zašto je Volkswagenova Buba iz 1990-ih propala jeste loša praktičnost, naročito kada je riječ o prostoru za glavu pozadi.
Mogući put: SUV reinterpretacija?
„Kupci ga vole jer pruža osjećaj sigurnosti. Volio bih se vratiti prošlosti za neke projekte, zanimljivo je. Odličan posao su uradili s Renaultom 5. Hoćemo li i mi to uraditi i u kojoj mjeri? Dobro pitanje: zašto da, zašto ne? Trenutno ništa nije planirano, ali ne zabranjujemo sebi da pokušamo.“ mišljenje je Leclerca o trendu retro dizajna. Renault 4, iako “nije bio najljepši auto” prema riječima šefa dizajna Laurensa van den Ackera, uspješno je transformisan u simpatičan SUV. Može li Citroën učiniti isto s 2CV-om? Možda. Ali tada se postavlja logično pitanje: je li to i dalje 2CV? U Citroënu neki smatraju da “novi 2CV” već postoji u obliku aktuelnog modela C3.
Platforma i pogon: gdje bi se novi 2CV “rodio”?
Originalni 2CV bio je dug 3,82 metra, a današnji C3 je tek nešto duži sa 4 metra. To znači da bi “smart car” platforma koju koristi C3 mogla poslužiti i za novi 2CV. Unutar Stellantis grupacije već postoji izbor između potpuno električnog pogona i ekonomičnih trocilindričnih benzinaca, što bi se lako moglo prilagoditi i za ovaj koncept.
Naravno, dizajn bi morao doživjeti značajne modifikacije kako bi zadovoljio moderne sigurnosne standarde i očekivanja kupaca. Originalni “nos” 2CV-a ne može se prenijeti na vozilo koje nema motor naprijed, a prednja svjetla bi morala biti pozicionirana na krajevima vozila kako bi zadovoljila nove propise.
Konceptni model kao test tržišta ?
Odluka o pokretanju razvoja novog Citroën 2CV-a još nije donesena. „Razvoj automobila traje četiri godine“, kaže direktor Citroëna. „Počnu se raditi studije, a onda negdje na sredini projekta potpisuje se ugovor i tada možete početi komunicirati o modelu. Mi još nismo na toj tački.“
On se slaže da 2CV i novi C3 dijele istu filozofiju. „Kada govorimo o hrabrosti, udobnosti, jednostavnosti, pristupačnosti C3 je vrlo usklađen s onim što je Citroën bio u prošlosti“, kaže Thierry Koskas. On je prvi koji će vam reći da su današnji Citroëni zasnovani i na održivosti i smjelosti. MINI, Fiat 500 i Renault 5 već su probili led. A ništa ne bi bilo smjelije od povratka 2CV-a. Ima li Citroën hrabrosti? I može li uspjeti? Lopta je sada kod novog direktora Xaviera Chardona.