Sport Centar

Zajednička pravila kojih se pridržavaju uspješni klubovi

Konstantin Kornakov, jedan od najtraženijih evropskih predavača o temi upravljanja fudbalom i član uprave čuvene britanske kompanije "LTT Sports", koja se bavi konsaltingom i upravljanjem sportskim kolektivima, ekskluzivno za SCsport.ba piše kolumne o fudbalskoj industriji, stvaranju uspješnih i dobro organiziranih klubova te o menadžerskim djelatnostima. Ovo je drugi tekst iz tog serijala.

Zajednička pravila kojih se pridržavaju uspješni klubovi
FOTO: Konstantin Kornakov u društvu legendarnog golmana Edwina van der Saara, aktuelnog direktora Ajaxa

Prema zvaničnim statističkim podacima FIFA-e, postoji više od 300.000 fudbalskih klubova (amaterskih i profesionalnih) u svijetu, a tu je i nešto više od 100.000 profesionalnih fudbalera na globalnom nivou. Ako, prema gruboj procjeni,  jedan profesionalni klub ima 25 profesionalnih igrača, dolazimo do zaključka da u svijetu postoji najmanje 4.000 profesionalnih klubova, od kojih su većina fizički nalaze u Evropi.

UEFA godišnje izda licence za oko 750 klubova na kontinentu, od Albanije do Velsa. S jedne strane, to se čini kao jako veliki broj, ali s druge strane, ako se uporedi sa brojem privatnih firmi ili čak specifičnih organizacija kao što su, recimo, filmske kompanije, to je prilično mali broj, a kao i sa svakom malim uzorcima u statistici, to nije baš dobar uzorak za generalizacije.

Sve ovo ukazuje kako je vrlo je teško govoriti o bilo kakvom standardnom pristupu u vezi s fudbalskim klubovima i njihovoj organizaciji. Naravno, klubovi mogu biti slični u pristupu, svi imaju iste opće dijelove (nogometni tim, stručni štab, infrastruktura), ali postoje mnogi različiti organizacioni modeli koji se prilagođavaju domaćim ili međunarodnim pravnim zahtjevima, zatim tradiciji, ali i samim vlasnicima klubova.

Neka zajednička pravila o organizaciji, ipak, važe za većinu klubova. Naime, organizacija fudbalskih klubova počiva na tri stuba; Sportski tim i klupska administracija, poslovno okruženje oko kluba te dodatno vanjsko okruženje koje uglavnom čine navijači. Svi ti elementi zajedno utječu na stvaranje strategije, kojom se, između ostalog, određuje da li će plan rada biti srednjeročan ili dugoročan, kao što je to prikazano u ovom grafikonu:

Ovakva shema i dan-danas važi za većinu engleskih profesionalnih klubova, od koji su neki stari više od 100 godina. Čak i ako se uzmu u obzir zemlje sa manje razvijenom fudbalskom tradicijom, klubovi iz vrha nacionalnog prvenstva se moraju pridržavati ovih nepisanih pravila i poštovati sva tri stuba organizacije. To sve ujedno utječe na uspjeh kluba – mora se voditi podjednako računa o nogometnoj ekipi, poslovnom okruženju i potrebama navijača.

S druge strane, unapređenjem unutrašnje organizacije moguće je dodatno razvijati procese u klubovima. Ozbiljniji klubovi imaju i složeniju podjelu poslova, više funkcija, a ona izgleda otprilike ovako:

U narednim kolumnama pojasniti ćemo detaljno kakva je uloga svaka od ovih funkcija, od fudbalera, preko trenera i sportskog direktora do predsjednika, te koliki je njihov utjecaj na sve što se dešava unutar i izvan jednog dobro organizovanog kluba.

konstantin kornakov
KOMENTARI

KOMENTARI